Självinsikt 4 – våra vanor

by Therese Appelqvist on 23/02/2012

Begreppet att gå i gamla hjulspår har du säkert hört förr. Gamla vanor och divalater som vi lagt oss till med genom åren följer oss genom våra liv. Själv är jag inget undantag. Det är alltid enklare att vara i komfortzonen och gå i gamla vanor än att ställa sig själv frågan varför man griper efter en dålig vana så fort allt känns litet jobbigt.

Men handen på hjärtat så är ju detta med att rensa ut dåliga vanor, och ersätta dem med goda inte så lätt som det verkar. Men vad vi vet, och vad forskningen vet, är att när vi går emot oss själva med usla vanor så får det ofta konsekvenser. Dåliga vanor kan förstås vara de mest uppenbara; Att vi äter dålig mat, att vi är bekväma och inte rör oss, att vi motvilligt röker eller att vi stannar kvar på en arbetsplats där vi inte hör hemma. Alltså hur vi handlar fast vi egentligen inte vill. Problemen med att bryta vanor av den här kalibern handlar egentligen inte om att vi inte kan, utan ofta om våra rädslor för att misslyckas. Vår egen självkritik om vi går bet på att bryta en dålig vana utan att lyckas ger oss massor av dålig självkänsla. Den i sin tur gör att vi hamnar i fler onda vanecirklar som bara spär på med ännu fler ovanor. Puhhhh….

Lite enklare att då handskas med är de dåliga vanor som är mindre allvarliga. Såna du kanske inte ser men som sammantaget inte är bra. Men faktum är att när de läggs på hög blir de till en större belastning än vad vi tror. Det kan handla om till synes banala vanor som att du faktiskt måste se TV4:s lördagsunderhållning, eller om din vana att släppa allt som sker omkring dig så fort mobilen durrar och blinkar faktiskt är sund? Kan du genom att skifta dessa enkla vanor rent av utnyttja din tid bättre och ge dig själv ett bättre fokus och en högre närvaro?

Mitt svar är definitivt JA. Men att hålla efter sina vanor och ifrågasätta varför man gör dem är ett livsprojekt. Våra hjärnor vill välja det som är bekvämt och flyr lätt utan att vi uppfattar det in i distraktioner. Om vi alltför sällan inte reflekterar över våra vanor och varför vi har dem så minskar våra möjligheter att leva de liv vi vill. Forskning pekar på att goda vanor ger oss bättre självkänsla, mera självkontroll, och vi upplever dessutom att vi får mera framgång utan att behöva anstränga oss.

Själv upplever jag jätteskillnader i mina egna vanor sedan jag för en tid sedan mera medvetet började inventera dem. Att äta bra mat trots ett kringflackande liv har varit en stor utmaning. Att balansera arbete med rörelse och motion en annan. Just nu känner jag balans med just mina hälsovanor. Men för att vara kvar i dem behöver jag vara på tårna. Goda vanor är en ständigt pågående process. Att skaffa dem kan vi göra på sekunden. Värre är att bibehålla dem och inte ramla tillbaka ner i ovaneavgrunden. Så vad kan vi göra för att prova att göra nytt?

Här följer några tips jag kan rekommendera för små och stora ovanor:

1. Byt ut en dålig vana mot en bra. Att helt plötsligt sluta med en dålig vana är mycket svårare än att ersätta den med en bra. Studier av människor som tvångsmässigt bitit på sina naglar har visat att det är väldigt svårt att bara sluta. De som däremot ersatte bitandet med den mer goda vanan att istället putsa sina naglar lyckades mycket bättre.

2. Belöna din framgång och att du är duktig! Sätt upp belöningar som du kan se fram emot och när du ska få dem i utbyte mot dina nya goda vanor. Att ge dig själv belöningar för din framgång ökar avsevärt dina chanser att omvandla dåliga vanor till goda. Som jag ser det finns inget härligare än att fullt tillåtande och som belöning till mig själv vrida i mig en chokladkaka modell större. Om den är välförtjänt förstås! 🙂 Då smakar den himmelskt och du njuter garanterat av den på ett sätt du inte gjort annars.

3. Schemalägg dina dåliga vanor. Om du verkligen kämpar med att göra dig av med en dålig vana, försök att begränsa din vana till en viss tid eller dag. Om du tycker att det är hysteriskt gott att äta en ordentlig middag sent på kvällarna och du inte vill så tillåt dig att göra det till exempel endast på torsdagar. Studier visar att detta till synes enkla trick kan vara ett viktigt första steg för att ändra på dåliga vanor. Jag kan bara hålla med.

4. Inventera dina små och stora ovanor.  Vilka vanor använder du dig av mycket? Vilka tror du är en belastning? Börja med de små och skapa de mindre förändringar som går i den riktning du eftersträvar. När du väl lyckas med att bryta de mindre ovanorna så får du det självförtroende du behöver för att ta itu med de lite större.

Lycka till med att göra nytt!


Att ge sig ut i rörelse är inte alltid så kul i stockholmskt februarislask som det är nu. Men för ett par veckor sedan rådde strålande vinterväder på Gärdet. Sköna promenader är en god vana! Fint väder eller inte!

Share on Facebook

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: