Så lyckas du i samtal

by Therese Appelqvist on 04/04/2012

– ”Använd sexkantsnyckeln och dra åt lagom!”, utbrister Filip till Sune och förmanar honom.
– ”Annars blir hyllan glapp och kan gå sönder”, fortsätter han.

Det visade sig att dessa två herrar, Filip och Sune, har helt olika sätt för hur de vill sätta ihop en IKEA-hylla på. Det har en gemensamma uppgift som de nu ska lösa tillsammans. Sune vänder sig om till Filip och berättar om hur han känner sig när Filip tillrättavisar honom. Filip tittar på honom nästan uttryckslöst och utbrister men det hör väl inte hit.

– ”Om du inte kan göra som jag säger blir det ju aldrig klart. Fel blir det också!” säger Filip.

– ”Men jag tycker vi ska läsa bruksanvisningen och låta det ta den tid det tar” svarar Sune.

Du ska alltid bestämma, tänker Sune. Filip möter inte ens hans blick utan fortsätter bara mekaniskt med det som ska göras. Sune blir tystare och när Filip föreslår att de nu ska göra på ett nytt sätt tvärvägrar Sune. Han känner sig överkörd av Filips buffliga och instruerande attityd. Filip förstår inte varför Sune tjurar. Han ville ju ha med Sune i arbetet och föreslår dessutom ett nytt sätt att montera hyllan på. I Filips värld gör han Sune en tjänst så att de kan arbeta bättre ihop.

Det här är för mig ett samtal som helt spårat ur. Sunes amygdala har blivit kapad. Hans känslor har tagit över. Han har gått in i försvarsläge och tvärvägrar samarbeta.

Hur kan de göra annorlunda för att mötas i uppgiften och färdigställa hyllan?

För mig är hemligheten bakom lyckade samtal de fyra i:na. Trots olika sätt att göra saker på, olika fokus och olika saker man tycker är viktigt.

De är;

  1. Insikt om vad jag egentligen tänker, känner, och hur jag agerar.
  2. Inställning till den jag möter. Vad tycker jag om den andre egentligen? Oavsett vad jag tänker eller känner om den jag möter så är det inte sanningen.
  3. Intention med samtalet. Vad vill jag egentligen med samtalet? Beroende på vad jag vill med samtalet så påverkar det resultatet.
  4. Intuition som jag använder under samtalet. Vad säger personen egentligen? Att lyssna på mer än orden. Låta intuitionen guida dig i samtalet.

Om vi applicerar de fyra i:na på Sune.

Insikt. Sune tycker han har insikt om vad han själv tänker och känner kring deras gemensamma uppgift. Nu vill han berätta det för Filip med förhoppningen att han ska förstå Sunes bild.

Inställning. Men vilken är egentligen Sunes egen inställning till Filip? Han tycker ju att Filip alltid ska bestämma och ständigt nonchalerar honom. Här kan Sune ändra inställning till Filip och snarare se hans styrkor i uppgiften, än hans sociala brister.

Intention. Sunes syfte med samtalet är att han ville samarbeta i uppgiften. Filip ville säkert det också men bara om han fick bestämma. Kunde Sune tänkt eller agerat annorlunda gällande vad han ville? Han berättade att han ville att de skulle läsa bruksanvisningen. Men han glömde nämna att han ville ha bättre stämning mellan de två. Här kan Sune istället direkt berätta vad hans intention är från början. Då skulle Filip förstå att detta handlade om någon annat än bokhyllan och uppgiften.

Intuition. Kunde Sune lyssnat in Filip lite nogrannare? Kunde det rent av vara smartare att berätta vad han kände för Filip under en paus? Han såg att Filip var så inne i sin uppgift med bokhyllan att han inte skulle lyssna. Om Filip vore inne i en uppgift och i full färd med slutmonteringen är antagligen sannolikheten för att han skulle ta in Sunes budskap väldigt liten. Men när de är klara. Absolut!

Om vi applicerar de fyra i:na på Filip.

Insikt. Filip är fokuserad på uppgiften och låter inte tankar och känslor komma i vägen. Allting i Filips huvud kretsar nu kring att få ihop hyllan. Att han på vägen dit trampar på Sune förstår han inte. Filip behöver här insikt om att Sunes avighet inte bara handlar om hur de ska skruva ihop hyllan.

Inställning. Filip upplever Sune som omständig och velig. Om Filip ändrar inställning och tillsammans med Sune tar en titt på bruksanvisningen kan han faktiskt själv tjäna på det. Noggrannhet är eftersträvansvärt. Filip behöver tänka att Sune faktiskt kan ha rätt och lyssna på honom. Det kan rent av göra uppgiften smidigare utförd.

Intention. Den är glasklar för Filip. Det är att bli klar med hyllan så fort som möjligt. Så Filips instruktioner till Sune är väl menade och inget han säger för att göra Sune upprörd. Han menar inget illa och vill bara få ihop hyllan. Något Filip kan göra är att berätta för Sune vad han planerar att göra istället för att instruera och mästra. På så sätt bjuder han in Sune i sina planer som därmed blir både delaktig och nöjd.

Intuition. Genom att använda sin intuition kan Filip lyssna på vad Sune egentligen vill med det han säger. Om intuitionsförmågan haltar behöver Filip ändå förstå hur han påverkar Sune med sina uttalanden. Det viktigaste är att han är medveten om att Sune tänker och känner annorlunda än honom.

Goda samtal har ingredienser av förståelse. Har vi även en bra inställning och en god intention, och dessutom lyssnar in vad den andre egentligen säger bortom orden. Då lyckas du garanterat med dina samtal.

Share on Facebook

{ 4 comments… read them below or add one }

Elisabeth april 5, 2012 kl. 10:57

Vilket konkret och bra inlägg. Delar på FB. Önskar dig också en fin påsk./Elisabeth

Svara

conny april 5, 2012 kl. 12:53

Den här situationen hamnar väl de flesta i då och då. Jag tycker att huvudansvaret för ett lyckat samarbete ska läggas på Filip i enlighet med scenariot du målat upp ovan. Om nu Sune gör så gott han kan, men är inne på fel väg, så förstår jag att han känner sig överkörd av Filips tillrättavisningar.

Med lite insikt och intuition så skulle Filip inte behöva ”köra över” Sune och såra hans ego. Så jag tycker att det är Filip som får ta på sig skulden för att samarbetet inte fungerar, för hur man än vrider och vänder på det hela så är det ju Sune som är i underläge i.o.m. att det är Filip som verkar ha kunskapen om hur det praktiskt ska gå till.

Den som har kunskap har också ett ansvar att förmedla sin kunskap på ett sätt som inte är kränkande. I stället för att säga ”du gör fel” kan man säga ”om du gör så här så ska du se att det går mycket bättre”.
Det spelar ingen roll hur mycket kunskap man besitter om man inte har den pedagogiska förmågan att förmedla denna kunskap. Det är väl detta man kommit till insikt om med tanke på att lärarna i vissa skolor fått assistans av coacher som ska coacha lärarna i hur de ska utbilda eleverna. En fråga som åtminstone jag ställer mig då är varför man inte ger lärarna en bättre utbildning från första början?
Min vana trogen så hamnar jag utanför ämnet ju mer jag skriver, så det är bäst jag slutar här ha ha…! 😀

Svara

Therese Appelqvist april 5, 2012 kl. 14:46

Tack Elisabeth! Glad påsk 🙂

Svara

Therese Appelqvist april 5, 2012 kl. 14:50

Conny ja vi hamnar i situationerna liknande den ovan titt som tätt. Du tycker det är Filips ansvar. Ja det är det och Sunes. Många gånger lägger vi ansvaret på de personer som har liknande beteendestil som Filip för de hörs och syns men många gånger behöver Sunar ta sitt ansvar också och från början visa vad de vill med t ex ett samarbete. Finns mycket att orda om samarbeten och samtal. Att vi intuitivt lyssnar av varandra är slutligen det som ofta avgör samtalet kvalitet enligt mig. Tack för din kommentar Conny, uppskattas även att det blir långt 😉

Svara

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: