Var dig själv i samtal

by Therese Appelqvist on 25/04/2012

Sitter hemma i brun skinnfåtölj med kaffekoppen bredvid. Solen tittar fram här utanför och sonen kom just hem på lunchrasten med en kompis. Har precis avslutat en intervju om relationer med en mycket trevlig journalist på tidningen Nära.

Intervjuer är en speciell samtalsform. Kan upplevas lite enahanda då det endast är en av parterna som pratar mest men hur kan man göra samtal ömsesidiga? Även intervjuer?

 

Samtalsnycklarna som öppnar upp samtal att bli just ömsesidiga är många. Några av dem är; goda intentioner, vilja till förtroende, ett aktivt lyssnande, ett öppet och tillåtande klimat.

Med dessa ingredienser kan samtal, även intervjuer upplevas ömsesidiga. Så var fallet i intervjun tidigare. Det var ett samtal som innehöll ovanstående men också den för mig viktigaste nyckeln, att vara sig själv i samtalet d v s autentisk. Tack Madeleine!

Dagens tips:

Va dig själv i samtal.

Tänk tillbaka på dina samtal som du haft under dagen. Vilket samtal har du varit mest dig själv i? Vad kännetecknade det samtalet? Lärdom?

Share on Facebook

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: