8 tips för experten och ledaren

by Therese Appelqvist on 23/05/2012

Beata har efter fem tuffa år blivit chef på IT-konsultbolaget. Innan steget in i ledarskapet hade hon haft något av en expertroll på företaget. Det var hon, och just bara hon som förstod hur det komplexa rapporteringssystemet egentligen fungerade. Därför blev hennes kompetens inom systemet ovärderlig. Hon hade blivit van vid att ständigt bli haffad vid fikaautomaten eller att telefonen ringde.

För att inte tala om mailboxen som svämmade över av frågor. Ring och fråga Beata! Hon vet hur vi ska dra ut rapporterna brukade det låta från kollegorna!

Men så kom det sig så att Beata en dag blev inkallad till ledningen. Hennes nuvarande chef, Urban hade sagt upp sig. De berömde henne för den struktur och produktkunskap hon infört. Hon var ett perfekt chefsämne, som de gärna ville ge en klapp på ryggen för att behålla menade de. Ville hon ta över efter Urban? Beata behövde inte tänka länge, utan accepterade direkt ledningens förslag. Nu, äntligen skulle hon få möjlighet att genomföra många av de effektiviseringar hon funderat på. Och de skulle vara möjliga, nu när hon hastigt blivit chef för den avdelning där hon tidigare arbetat.

Men att från en dag till en annan bara vrida på hatten och bli chef var inte gjort i en handvändning. Agendan var redan fullproppad med just det. Mastiga uppgifter kring rapporteringssystemet. Beata får nu svårt att prioriterar och planera. Eftersom det går snabbast att koppla in henne ramlar hon gång på gång in i sina gamla arbetsuppgifter. De är ju ändå lite kul! Mindre kul är det när Beata klickar upp det första ledarskapsindexet (medarbetarundersökning) från HR-avdelningen. Det visar på  riktigt låga resultat för henne som ledare. Hrm….

Ett dilemma för Beata och många andra ledare är: Ska jag vara ledare egentligen? En fråga som många ledare ställer sig när de hoppar på en ny ledarroll. Samtidigt som den gamla jobbidentiteten ligger och spökar. Kompetensen som finns handlar om helt andra saker och inte om relationer och människor. Kulturen är högpresterande med kunden i fokus och samtidigt ska vi bygga engagemang på jobbet. Inte en lätt ekvation. Frågorna som naturligt dyker upp hos dig som ledare är förmodligen;

Vill jag arbeta tillsammans med medarbetarna och leda dem framåt för en gemensam målbild eller vill jag faktiskt helst göra jobbet själv? Vilket föredrar jag egentligen?

I ett samhälle som präglas av hög presterande kulturer är det lätt att som chef fastna i rollen som expert och ha sitt fokus på uppgiften i sig, siffrorna och allt som ska administreras istället för att leda medarbetarna till att utföra det som du gjorde tidigare.

Det blir att du nu gör både och. Det kanske är så att du faktiskt känner mycket mening med den gamla rollen som expert och att du nu som ledare inte vet hur mycket du ska fortsätta göra det som du gjorde innan. Otydliga arbetsbeskrivningar och osäkerheten i om du duger som ledare gör sig påminda. Det är verkligen ett skifte att bli chef, många gånger blir du det när du varit i en expertroll i många år och då är det ditt mentala fokus som kan vara den största utmaningen.

Vill jag vara ledare?  Om svaret är ja, hur gör jag då skiftet från att vara expert till ledare?

Skiftet som inträffar när du tar en ledarroll handlar om att skifta från;

  • fokus på mig till fokus på andra
  • uppgift till relation
  • personligt ansvar till ansvar för andra
  • utveckla mig själv till att utveckla andra

Ledartips för experter och sakkunniga:

1. Vilja. Börja med att ta reda på om du verkligen vill ha fokus på att leda människor eller är det så att uppgiften i sig ger dig störst tillfredsställelse? Det handlar om att förstå dig själv och dina drivkrafter. Ta sen reda på medarbetarnas drivkrafter.

2. Förväntningar. Fråga din chef efter en tydlig arbetsbeskrivning och vad som förväntas av dig egentligen. Tänk efter vad du själv förväntar dig av dig själv och vad du förväntar dig av dina medarbetare. Är det i linje med vad du tycker egentligen? Kommunicera det sedan till din chef och dina medarbetare.

3. Prioriteringar. Be din chef om hjälp att prioritera din tid och ditt fokus utifrån ditt ledaruppdrag och de situationer du möter. Är det en bra prioritering? Delar du chefens åsikt?

4. Reflektion. Strecka tid i almanackan för reflektion över ditt ledarskap och hur du leder din grupp. Hur kan du på bästa sätt leda dina medarbetarna till att leda sig själva? Tänk dig in i medarbetarnas situation, vad de vill etc

5. Delaktighet. Skapa gemensamma spelregler, gemensam målbild och involvera deltagarna på era möten, i beslut etc.

6. Närvaro. Var närvarande med dina medarbetare när du samtalar med dem. Tänk inte på vad du ska göra framåt eller vad som gick snett i samtalet innan. Dela deras tankar och visa intresse för deras berättelse.

7. Feedback. Be medarbetarna om feedback på vad du kan göra bättre som deras ledare.

8. Autentisk. Led som dig själv och inte som dina förebilder gör. Då leder du som en kopia. Snegla gärna på gott ledarskap men det är dig som dina medarbetarna ska vilja följa. Så visa vem du är, vad du tänker och känner och vad du tror på.Twittra ledartipsen

Lycka till med ledarskapet!

Share on Facebook

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: