Sju relationstips på jobbet

by Therese Appelqvist on 08/06/2012

Sitter och förbereder en presentationen till Ideella Ledarskapsdagen nästa vecka. I år är det fokus på relationer och samarbete på den ideella arenan.

Jobbrelationer är något jag arbetat med i ledarprogram och grupputveckling under flera år.

Vad jag kan se så har intresset för relationship management ökat de senaste tio åren. Även på arbetsplatser där man pratar om högpresterare kontra lågpresterare har vetenskapen om relationers betydelse påverkat såväl strategier som inriktning på ledarutveckling. Idag vet alla värdet av goda relationer på jobbet. Men vem ska ta ansvar för att skapa dessa goda jobbrelationer som vi alla vill vara en del av?

”Det är väl chefens ansvar”. Har jag hört medarbetare uttrycka. Svaret är JA det är chefens ansvar att skapa förutsättningar för dessa goda jobbrelationer.

”Medarbetarna får ta ansvar för hur de agerar sinsemellan själva”. Har jag hört chefer uttrycka. Både JA och NEJ. JA – för varje medarbetare har ansvar för sitt handlande och NEJ – för chefen har ansvar för arbetsmiljön.

Men till det viktigaste, vi har alla ansvar för vårt handlande och kan själva påverka våra jobbrelationer, som chef eller medarbetare. Men hur?

Vad kan jag göra själv? 

Du kan göra massor. Nedan följer sju relationstips som fungerar bra för alla oavsett om du är chef eller medarbetare.

Sju relationstips;

  1. Lär känna dig själv
  2. Visa öppet vem du är och vad du tror på
  3. Var modig och stå upp för de beslut du tar eller inte tar
  4. Ha förståelse och empati för andra
  5. Inspirera och inge hopp
  6. Agera trovärdigt
  7. Värdesätt andra Twittra relationstipsen

Lycka till med dina jobbrelationer!

 

Share on Facebook

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: